Min träning

God morgon vänner!
 
Redan igår kväll kände jag träningsvärken i ryggen smyga sig på från ett pass tidigare under dagen och idag när jag vaknade var den kära värken här på riktigt. Jag älskar träningsvärk och känslan den har med sig att en har fått pressa på kroppen ordentligt – även om träningsvärk inte på något sätt är ett bevis eller kvitto på hur hårt en tränat. Det handlar ofta mer om vad kroppen är van vid och inte van vid just då. 
 
Efter en lång och tålamodsprövande period kan jag äntligen pressa min kropp vid träning igen. Inte fullt ut men på ett sånt sätt att jag känner att jag kommer att få resultat. Sedan jag smög igång med träningen igen efter sjukdomen har det annars mest handlat om att få röra mig och om att få cirkulation i musklerna vilket har varit skönt och frustrerande på samma gång. Men nu äntligen är huvud och kropp med mig!
 
 
Jag har tidigare tänkt att jag har en lång väg tillbaka men väljer nu att inte se bakåt utan istället sätta upp nya målsättningar framåt. Istället för att jämföra med där jag var ska jag glädjas åt stegen framåt jag tar. Jag är ju såklart fortfarande begränsade på grund av bäckenskadan men efter epilepsikarusellen när jag inte kunde träna alls känns ju bäckenskadan som ingenting. Perspektivet ändras verkligen med livet.
 
Jag ska nu följa en träningsprogrammering som jag satt upp mig för själv och den är byggd på två pass jag varierar mellan. Ett pass för framsidan och ett pass för baksidan. Överkropp då. Benen får fortsätta tränas genom cyklingen tills vi för nya framsteg i rehabsprocsessen. Min första period sträcker sig över sex veckor där jag kommer köra många set och mångra repititioner och går allt enligt plan kommer jag att sänka antalet reps successivt här framöver våren. Det ska bli spännande att se hur kroppen svarar – glädjer mig!
 
Hur går det för er med er träning? Har ni några frågor och funderingar jag kan försöka hjälpa till med?

Du kanske också gillar

12 kommentarer

  1. Då kan ju jag passa på att fråga om Mamababy+ som du har kört här i Sundsvall. Förstår det som att det blev en paus i och med din sjukskrivning, är det något du eller någon annan kommer att köra igång med igen?

  2. Önskar gärna ett inlägg med din syn på styrketräning med vikter för och nackdelar! Jag har sprungit/joggat/löpt i ca 2 år och har nyligen fattat tycke för de här med styrketräning med vikter då jag vill forma kroppen mer, vilket jag inge tycker löpningen ger mig.. men känner mig ofta tung i kroppen dagen efter styrketräning och har svårt att pressa tider så skulle.gärna vilja höra vad du anser om att kombinera löpning med styrketräning (med fria vikter, marklyft, bänkpress m.fl)

  3. Önskar gärna ett inlägg med din syn på styrketräning med vikter för och nackdelar! Jag har sprungit/joggat/löpt i ca 2 år och har nyligen fattat tycke för de här med styrketräning med vikter då jag vill forma kroppen mer, vilket jag inge tycker löpningen ger mig.. men känner mig ofta tung i kroppen dagen efter styrketräning och har svårt att pressa tider så skulle.gärna vilja höra vad du anser om att kombinera löpning med styrketräning (med fria vikter, marklyft, bänkpress m.fl)

  4. Önskar gärna ett inlägg med din syn på styrketräning med vikter för och nackdelar! Jag har sprungit/joggat/löpt i ca 2 år och har nyligen fattat tycke för de här med styrketräning med vikter då jag vill forma kroppen mer, vilket jag inge tycker löpningen ger mig.. men känner mig ofta tung i kroppen dagen efter styrketräning och har svårt att pressa tider så skulle.gärna vilja höra vad du anser om att kombinera löpning med styrketräning (med fria vikter, marklyft, bänkpress m.fl)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *