Supersets

I förmiddags körde jag ett härligt överkroppspass i gymmet bestående av flera supersets. Jag kommer fortsätta att köra mycket traditionell styrketräning de närmsta veckorna då det är det som är “hemläxan” inför PT-delen/steg 3 som jag kommer att påbörja under april månad. Även om jag gillar funktionell träning väldigt mycket så måste jag erkänna att det här styrketräningsträsket är himla roligt det med. Gillar det bara mer och mer och mer!

egocity röhnischDagens Malin i byxor + linne från Röhnisch och skor från Asics!

Ett superset är när man kör två övningar för motsatta muskler eller samma muskel/muskelgrupp utan vila emellan. Ett exempel kan se ut såhär:

8-12 reps Biceps
8-12 reps Triceps

VILA

8-12 reps Biceps
8-12 reps Triceps

VILA

Och så fortsätter det sedan beroende på hur många set man väljer att göra. När man ligger på 8-12 reps brukar 3-4 set vara lagom att göra. Man brukar lägga in supersets i träningen för att chocka och skaka om kroppen lite när man kanske inte får de resultat man vill under en träningsperiod. Ett annat användningsskäl är att det är tidseffektivt eftersom man utför två övningar i sträck. Tidsaspekten var min primära anledning till att jag körde supersets idag!

Du kanske också gillar

2 kommentarer

Lämna ett svar till Sarasdiary Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *