Foam Roller

Hej vänner!

Efter två heldagar på soffan har jag idag känt mig väldigt stel i kroppen och nästan haft lite värk i rygg- och bålmuskulaturen. Då jag idag är något piggare bestämde jag mig för att köra ett väldigt kort men ack så skönt litet pass med foamrollern. Jag vet inte om jag tipsat om en sådan tidigare men det är ett grymt redskap att ha hemma för att massera olika muskelgrupper och den fungerar även bra till många statiska övningar. Idag körde jag “massage” av rygg, bäcken och bål och oooh så skönt det var!

Nu är jag så ivrig på att köra igång träningen på riktigt igen men jag inser att det är flera dagar, kanske till och med en vecka bort, innan jag är tillbaka på gymmet igen. Seg förkylning det här men jag är så glad att det sakta men säkert går åt rätt håll nu.

foam rollerEn variant på ryggövning, det ser nästan ut som att rumpan är i golvet men det är den icke, hihi!

foam roller ryggHär är en annan, liknande, typ av ryggövning. Det är tyngre än vad det ser ut, testa gärna!

Övningarna man kan göra med en foam roller är verkligen oändliga och det finns även massa bra appar att ladda ned för den som känner sig osäker. Exempel på appar är “Foam Rolling” som visar övningar steg för steg i bilder och den kostar runt 15-20kr om jag inte minns fel. En annan app man kan använda sig av är “Casall T.O.D” som visar övningar i små videos och den appen är gratis. Onsdagens tips från mig!

Du kanske också gillar

16 kommentarer

  1. En foam roller är guld värd! Jag använder den ofta på IT-band (typ utsidan av låret ned till knät). Gör grymt ont men härlig känsla efteråt. Och bra för att förebygga knäskador. Hoppas du snart är i form att börja träna “ordentlig” igen. Kram!

  2. Hej 🙂 en liten fundering kring kettlebell, (Haha heter det så??:) ) jag menar iaf den där rosa du fick av Mattias för ett tag sen. Kan du inte lägga upp lite tips på hur man tränar med den? Är sugen på att skaffa en och skulle vilja ha lite tips 🙂

    1. Ja, precis, kettlebell heter det 🙂 Jag ser mig själv som nybörjare på KB fortfarande och vill därför inte ge några tips på bloggen ännu gällande det redskapet. Sedan är det så otroligt viktigt med rätt teknik när man tränar med kettlebells så jag rekommenderar att någon som kan visar “live” 🙂

      Lycka till!

  3. Tjing! Gå in o gilla Sundsvall Energi på Facebook vettja! =) Nu har man bla. chans att vinna biljetter till Konståkningsklubbens isshow på söndag! Kul för barn och vuxna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *