Min kost och träning

Hej vänner! (VARNING FÖR LÅNGT INLÄGG)

Nu har jag äntligen fått tid till att skriva ihop inlägget om min träning och kost. Hoppas ni som efterfrågat detta får någon nytta av det, och fråga gärna om ni undrar något!

Vill först passa på att säga att jag är INGEN expert utan detta har jag tagit fram tillsammans med min dietist och PT för att det ska passa just MIG.

Mitt mål just nu är att komma tillbaka till min startvikt innan graviditeten, samt att komma i mina gamla kläder. Datumet jag har satt för att klara detta är 1 juni 2011. Jag kände att jag hade svårt att klara detta själv så tog därför hjälp av duktiga människor för att få en kickstart och spark i baken.

Min dietist sa att jag skulle nog klara detta men att det fanns två sätt. Det ena var att äta “riktig” mat hela tiden och kanske vara tillbaka på startvikt i augusti/september. Det andra alternativet, som jag valde, var att gå på en slags diet som innebär att jag förhoppningsvis kommer vara i form till sommaren!

Programmet jag går efter heter PREnet och finns på flera olika anläggningar runt om i landet. För att få gå på detta program krävs att man går hos dietist eller läkare och gör regelbundna kontroller för att se att kroppen mår bra, och att det är fett och inte muskler man tappar.
(Klicka gärna på länken för att läsa mera om PREnet.)

Enligt både min PT och Dietist så handlar viktnedgång om 75% kost och 25% träning. Kan vara bra att veta!

Så här har vi lagt upp min kost:

De första två dagarna med PREnet åt jag något som heter PREnet GO. Det är ett pulver för att rensa ur kroppen och kickstarta programmet. Pulvret liknar inte Nutrilett (och andra liknande pulver) utan mättar väldigt bra. Jag hade problem med att få i mig de fem shakesen jag skulle dricka varje dag.

Nu äter jag såhär:

Frukost runt kl. 08:30: En shake PREnet BAS
Mellanmål runt kl.11:00 : Om jag känner att det behövs tar jag en frukt
Lunch runt kl.12:30: PREnet BAS shake eller PREnet BAS soppa
Mellanmål runt kl.15:30: Frukt
Middag mellan kl.17-18: Husmanskost enligt tallriksmodellen.
(En knytnäve protein, En knytnäve kolhydrater (långsamma), En handflata grönsaker)
Kvällsmåls runt kl.21:00: Frukt

Utöver detta dricker jag cirka två liter vatten per dag + att jag dricker massor av kaffe!

Så här ska jag äta tills jag gått ner 80% av det jag vill gå ner. Efter det kommer jag byta ut även lunchen mot vanlig mat. Och när jag når målvikten kommer jag börja äta helt vanligt igen!

Min träning ser ut så här:

3ggr/vecka: Kör jag IndoorWalking (kondition, fettförbränning), BodyPump (alla större muskelgrupper tränas) eller Core (bålträning).
Varje dag: Promenader
3ggr/vecka: Hemma träning med ett bålprogram jag fått av min PT.

Självklart skulle jag vilja gå på passen oftare, men med en bebis hemma och en sambo som jobbar väldigt mycket så är jag supernöjd med att jag kommer iväg så ofta som jag gör.

Detta är upplägget i korthet. Varannan vecka går jag och gör en BIA-mätning för att se resultaten. Detta kan jag lägga upp för er om intresse finns?

På mätningen jag var på igår hade jag totalt gått ner 2kg de första två veckorna. Jag hade gått upp 1kg muskler och ner 1kg fett – vilket gjorde mig jättepeppad!

Fråga gärna om ni undrar något!

Du kanske också gillar

10 kommentarer

  1. Äntligen, har väntat på detta inlägg sedan du skrev om det första gången! Låter som ett bra och sunt upplägg tycker jag. Superbra att du "övervakas" hela tiden. Och vad bra att dú vågade skriva om det fast du tvekade.

    Alla vill väl få tillbaka sin kropp och gå ner till startvikt. Sedan om man redan är smal och vill bli smalare spelar ingen roll, Klart du vill och ska få se ut som du gjorde innan!!

    SKulle vara jätteskoj om du vill skriva ut om vad du väger nu och så, så man får följa dig men förstår om du inte vill….

    Tack flr ett bra inlägg!

  2. Visste inte att du "går på diet" eller följer ett program.. 🙂

    .. men du är verkligen jätte fin nu, vad väger du och hur lång är du? Hur många kilon har du kvar? Kan man få se en bild på hur du såg ut innan? En motivations bild?! 🙂

    Anledningen till alla mina frågor är för att jag själv kämpade ner några kilon efter graviditeten och har alltid tycket kost, tränoing och viktnedgång är intressant 🙂

  3. 2011-04-05 @ 17:23:37

    Postat av:

    Hehe här kommer kommentaren också (Petra).
    Vad kul att läsa ditt upplägg, att du kommer iväg och tränar 3 ggr i veckan är himla bra. Jag blev riktigt peppad nu och har slängt iväg ett mail till dietisten på min träningsanläggning. Hoppas du når ditt mål, fortsätt gärna uppdatera oss med dina framgångar. Kör hårt!

  4. Haha! Testa ett par ggr så fattar hon nog sen. Det viktiga är ju att man inte drar själv i armarna utan bara håller i så dom får göra jobbet:)

    Elliot är nog lite kär i Jolie med, höhö. Han kan inte riktigt bestämma sig om det är henne eller Lova han helst vill ha. Men han kollar lite extra på skärmen när han ser dom iaf.. haha

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *